Menu toggle

Heeft u dit paasweekend ook paaseieren zitten rapen met de kindjes? Of een heerlijke paasbrunch verorberd? Dan was u wellicht niet de enige: Pasen werd en wordt in Vlaanderen traditioneel gevierd met heel wat lekkers, in de tuin en op de eettafel.  In dit item staan wij even stil bij de verschillende eetgewoontes en symbolen die met Pasen verbonden zijn: van paasbrood tot paastaart, van eieren, klokken tot de paashaas. Ze passeren allemaal de revue! 

Chocolade-ei

Dit is een foto van een groot en mooi versierd chocolade-ei afkomstig uit de Brusselse banketbakkerij Robert Baelde. De foto is genomen in de periode 1950-1960. Van oudsher staan eieren symbool voor wedergeboorte, onsterfelijkheid en vruchtbaarheid. Wellicht is dit één van redenen waarom men begon chocolade paaseieren uit te delen met Pasen, het katholieke feest waarbij de wedergeboorte van Jezus wordt herdacht. Wanneer chocolade paaseieren precies ontstaan zijn, weten we niet. Het verstoppen van eieren opdat de kinderen ze zouden zoeken, lijkt uit Duitsland te stammen; de oudste vermeldingen dateren van het einde van de 17de eeuw. Maar in de loop van de 19de eeuw groeide de traditie in onze streken om chocolade en ander snoepgoed uit te delen met Pasen.
1/5
Meer informatie over dit beeld

De paasklok

Dit is een chocoladevorm om een chocoladen paasklok mee te maken. Een paasklok behoort ook tot de vele gebruiken rond Pasen, want wie brengt en verstopt de paaseieren? In Vlaanderen was dat tot voor kort voornamelijk het voorrecht van de klokken van Rome. Op Witte Donderdag vertrekken de klokken van alle kerken en kathedralen naar Rome om er te worden gewijd én om eitjes te gaan halen. De klokken komen pas terug op Paasnacht en strooien de eieren dan uit in de tuinen van de kinderen.
2/5
Meer informatie over dit beeld

Paasnestjes

Dit is een foto van paasnestjes: kleine broodjes waarin een ei kon gelegd worden. Gelegenheidsbroden waren vroeger één van de manieren om Pasen te vieren. De foto is afkomstig uit het vroegere vaktijdschrift voor Belgische bakkers 'De Bakkersbaas', maart 1959. Bij de foto behoort ook een recept. Dit ging als volgt: Het recept ging als volgt: “ Van vaste broodjesdeeg, 70 gram zware stukken afwegen en ovaal vormen. Korte tijd laten rusten, platdrukken en op een gesmeerde plaat leggen. Laten rijzen, daarna in de koelte brengen; De rand met ei bestrijken. In het midden een vorm indrukken hetzij met vorm in plaaster of vorm in metaal, om een verdieping tijdens het bakken te behouden (zoals bij brioche flamande). Vóór het bakken met schaar insnijdingen aanbrengen. Na het bakken verdieping uitgarneren met ei of eitjes. Ieder huismoeder zal zeker graag op Paasmorgen de eieren opdienen in zo’n originele eierdopjes”.
3/5

Paastaart

Naast chocolade werd en wordt Pasen met taart gevierd. Deze taart is afkomstig uit de eerder vermelde banketbakkerij Robert Baelde uit de periode 1950-1960. Robert Baelde gold toen als één van de meest vooraanstaande patissiers van België. Tot ongeveer 1970 was taart voor mensen veeleer een luxeproduct: men at enkel bij speciale gelegenheden taart, zoals bij Pasen. Deze taart kreeg een marsepeinlaag, met boven op in chocolade gegarneerde letters ‘Joyeuses Pâques’ oftewel 'Zalig Pasen'.Verder is de taart versierd met bloemen en vogels: beiden symbool van de nakende lente.
4/5
Meer informatie over dit beeld

De paashaas

Dit is een hele oude en redelijk zeldzame chocoladevorm die een paashaas met rok en paraplu voorstelt. Eigenlijk bestond deze vorm uit twee helften maar is incompleet. De ene helft ontbreekt, waarop de rug van de haas stond afgebeeld. Op zijn rug draagt de paashaas een mand vol eieren. De vorm werd vervaardigd door de bekende Duitse vormenfabrikant Hermann Walter rond 1920. Tegen het einde van de 19de eeuw dook in Vlaanderen ook de paashaas op, maar het is pas de laatste jaren dat hij aan belang wint als eibrenger en –verstopper. Waar de figuur van paashaas vandaan komt, is niet geheel duidelijk. Alhoewel paashazen één van de prominente symbolen zijn in de Christelijke Paastraditie, zou de symboliek ervan teruggaan naar de heidense tijden. Hazen staan van oudsher symbool voor vruchtbaarheid en zouden dus een voorstelling zijn van het begin van de lente en van nieuw leven. Tegelijkertijd worden ze ook als lustsymbool beschouwd. Vaak wordt de paashaas afgebeeld met eieren; hij zou paaseieren brengen naar brave kinderen. In sommige voorstellingen van de paashaas legt hij zelf ook eieren. Dit zou dan symbool staan voor de eeuwige vernieuwing.
5/5
Meer informatie over dit beeld