Menu toggle

 

Dankzij Erfgoedinzicht hebben erfgoedmedewerkers en -vrijwilligers van thuis uit toegang tot het beheersysteem waarin hun collectiegegevens worden weggeschreven en up to date worden gehouden. Dat is ondanks de digitale tijden waarin we leven, niet evident. Dat bleek onder meer uit recent onderzoek van de Collections Trust in het Verenigd Koninkrijk in volle Coronacrisis. Ook in Vlaanderen is online registreren en digitaal collectiebeheer nog niet overal ingeburgerd.

De afgelopen periode was voor velen niet evident, maar had ook positieve neveneffecten. De sluiting van heel wat erfgoedsites maakte tijd vrij voor collectiezorg en -registratie, activiteiten die niet altijd bovenaan de prioriteitenlijst staan in de erfgoedsector. Nog nooit eerder kreeg Erfgoedinzicht zoveel ondersteuningsvragen op het vlak van digitalisering en data-opschoning te verwerken. Nog nooit werden zoveel nieuwe collectiestukken gepubliceerd op www.erfgoedinzicht.be. Zoveel zelfs, dat we in geen tijd de kaap van 300.000 hebben bereikt!

Een kleine greep uit het aanbod vinden jullie hier samengebracht.  

Moge dit alle partners van Erfgoedinzicht een hart onder de riem steken en hen aanmoedigen om, ook na de versoepeling van de Corona maatregelen, geregeld tijd te maken om hun collecties meer en beter online kenbaar te maken. 

Veel grasduinplezier!

I’m not Interested in Humans These Days

De sculptuur ‘I’m not Interested in Humans These Days’ creëerde Aline Bouvy voor het Brusselse Les Coussins du Salon in 2015. Ieder jaar vraagt Le Salon, een online platform gericht op de hedendaagse kunstscène in Brussel, een kunstenaar om een kussen te ontwerpen. De opbrengst bij de verkoop ervan verzekert de verderzetting van Le Salon. Het resultaat is geen uniek kunstwerk, maar een editie op meerdere exemplaren. Het hoofdkussen van Aline Bouvy leidt de bezoeker om de tuin: in tegenstelling tot wat je verwacht is het kussen hard. Ook in de ruimte van het salon neemt het de rol van een indringer aan. Het kussen staart je aan en maakt het je – letterlijk en figuurlijk – oncomfortabel. Deze sculptuur kan je nog tot eind januari 2021 in de collectiepresentatie ‘Een onvoltooide symfonie. Meerstemmigheid in de collectie’ van Mu.ZEE bekijken.
1/6
Meer informatie over dit beeld

Een eenzaam herdersbestaan

De Collectie Bulskampveld bewaart een uitzonderlijk stuk dat afkomstig is uit de Zwinstreek. Het gaat om de kavane, een houten verplaatsbare herdershut. De schaapsherder sliep in de hut wanneer hij ‘s avonds niet meer naar huis kon terugkeren. Een kavane werd hoofdzakelijk gebruikt in uitgestrekte, desolate en moeilijk toegankelijke gebieden, zoals de schorren en slikken in de Zwinstreek. In andere, meer drukbevolkte regio’s keerde de herder ‘s avonds wel terug naar huis en was er geen nood aan een kavane. Bijzonder aan deze kavane is dat dit het enige gekende exemplaar is in binnen- en buitenland dat gemonteerd is op een slede-onderstel. Doorgaans waren kavanes gemonteerd op een onderstel met twee, drie of vier wielen. In Vlaanderen zelf is de kavane ongetwijfeld uniek: er zijn geen andere originele exemplaren bekend in publiek toegankelijke collecties of bij privéverzamelaars. De kavane kan zelfs beschouwd worden als een prototype van de eerste caravan! Om al deze redenen, hoort de kavane in dit overzicht thuis. Collectie Bulskampveld greep de kavane trouwens aan om het erfgoed van de herders in de Zwinstreek van naderbij te bekijken. Meer info via: https://collectiebulskampveld.be/page/podcast.
2/6
Meer informatie over dit beeld

Toerist in eigen land

Als we de komende zomermaanden niet massaal naar het buitenland mogen reizen, of naar zee of de Ardennen, kunnen we misschien enkele verborgen parels (her)ontdekken, die doen denken aan vroeger. In dit onuitgegeven manuscript schreef Gentenaar Geo Verbrugge op het einde van zijn leven zijn jeugdherinneringen aan Assenede neer. Elk blad is een korte gekalligrafeerde tekst, bestaande uit drie tot vijf korte stukjes in dichtvorm, rondom voorzien van een bijzonder fijn versierde rand in gouache, zoals bij een middeleeuws manuscript. Zijn familie aan vaders kant waren boeren in Assenede. Daarom bracht de jonge Georges er vaak zijn schoolvakanties door en hield hij er tot op hoge leeftijd heel fijne herinneringen aan over, onder meer aan de boekweitpannenkoeken die in de streek vaak werden gebakken.
3/6
Meer informatie over dit beeld

Geen Ronde van Frankrijk deze zomer

Rodolpho Muller was de enige Italiaan die deelnam aan de eerste Ronde van Frankrijk in 1903. Naast een etappeoverwinning slaagde hij er in om in het eindklassement 4de te worden. Hij reed dat jaar in dienst van de wielerploeg La Française, die gesponsord werd door de gelijknamige fietsenfabrikant. De fiets waarmee hij deelnam, kwam via verschillende omzwervingen terecht in de collectie Lachot, een verzameling die KOERS. Museum van de Wielersport begin dit jaar verwierf en die ondertussen online te bewonderen is. Hoewel de fiets na 1903 nog licht werd aangepast, zijn er heel wat originele elementen bewaard. Zo kon het achterwiel door de wielrenner losgemaakt en gedraaid worden. Waar het langs de ene zijde een vaste pion heeft, zorgt het draaien ervoor dat het een vrijwiel wordt.
4/6
Meer informatie over dit beeld

Stof tot nadenken

Een zwarte halfnaakte man ligt gekneveld op de grond, overgeleverd aan zijn belagers. Het levensgrote beeld herinnert aan de onlusten in Congo vanaf de onafhankelijkheid in 1960. Meer dan een halve eeuw later zijn er nog regelmatig onlusten en opstanden, en blijft deze confronterende sculptuur helaas zeer actueel. Het geboeide, gemartelde Afrika ontstond onder de vingertoppen van Etienne Desmet die het leed en het zwarte zeer meer dan levensgroot in polyester vormgaf. De prangende sculptuur werd eind 2019 door het mudel - Museum voor Deinze en de Leiestreek - aangekocht en maakt sindsdien deel uit van de vaste opstelling van de permanente collectie.
5/6
Meer informatie over dit beeld

Vakantie aan zee dit jaar?

Bladeren jullie even mee door La Pêche Nationale Belge? Begin jaren 1880 combineerden vader en zoon François en Auguste Musin - beiden bekende kunstschilders - hun talent voor dit educatieve kinderboekje (ca. 1882). Aan de hand van 16 ingekleurde lithografieën bracht het de vissoorten, schelpen en de visserij aan de Belgische kust in beeld. Het doel van het boekje was om kinderen én hun ouders een goede basiskennis mee te geven over de nationale visserij. Dit stuk doet alvast dromen van de zee!
6/6
Meer informatie over dit beeld