Menu toggle

Asters en sterrebloemen

(Asters en sterrebloemen, Emile Claus, Museum van Deinze en de Leiestreek)

In het eerste decennium van de twintigste eeuw wordt Emiel Claus de voornaamste vertegenwoordiger van het impressionistisch luminisme in België. In 1904 richt hij mee de kunstkring ‘Vie et Lumière’ op. Deze bevestigt hem als artistieke mentor van een jonge generatie kunstenaars. De kring zal een grote impact hebben op het kunstleven, zoals blijkt uit de impressionistische periode van Gust De Smet en Frits Van den Berghe. De tuin van ‘Villa Zonneschijn’ in Astene waar Claus zich na zijn huwelijk definitief vestigde, bood met zijn panoramisch uitzicht op de Leieboorden, een nooit tanende inspiratie. De verbondenheid van Claus met de natuur werd er ongetwijfeld door aangewakkerd. In ‘Asters en sterrebloemen’ verwerkt Claus de impressionistische, soms pointillistische toets tot een persoonlijke mengeling van vlek tot streep, van komma tot spontane pasteuze veeg. Met kleine nerveuze toetsen brengt hij onvermengde kleuren naast elkaar op het doek. Het landschap wordt een voorwendsel om kleur en vooral licht te schilderen. Hij laat het tafereel trillen onder het zonlicht. De technische en koloristische uitwerking verleent het schilderij een feeërieke sfeer, het geluksgevoel van een nooit eindigende zomerdag.