Menu toggle

Sinds kort staan er meer dan 200.000 objecten, publicaties en collecties op erfgoedinzicht.be. En dat dankzij het harde werk van onze partners achter de schermen. Bedankt! Dat noeste werk halen we graag eens voor het voetlicht. Want 200.000 stuks, dat is niet niks. Wat is jouw favoriete object op erfgoedinzicht.be? Laat er een reactie achter, dan contacteren we je. Wij zochten alvast ook eens ons favoriete object uit:

Een platte klomp van een kuiper

Coördinator Livia van Provincie West-Vlaanderen koos voor een platte klomp als favoriet object: 'Deze afgedankte klomp uit de provinciale collectie Bulskampveld werd door een kuiper hergebruikt om boorijzers voor omslagboren in op te bergen. Een paar klompen was toch al snel het resultaat van een tweetal uren handwerk. Daarom werden klompen niet weggegooid wanneer ze versleten waren. De klomp met inhoud is een mooie metafoor voor deze collectie, die zowel getuigenissen van ons landbouw- als van ons ambachtelijk verleden in West-Vlaanderen bewaart voor de toekomst. Ik heb dit stuk, samen met een 8.500-tal andere, recent verhuisd van Beernem naar het erfgoeddepot in Zwevezele samen met mijn collega depotconsulent Wouter Lammens. Het is voor mij dan ook een metafoor voor mijn job bij de Provincie West-Vlaanderen: als coördinator van het project Agrarische erfgoedcollecties in West-Vlaanderen en van Erfgoedinzicht, maar ook als consulent met beide voeten in de depotwerking van de provincie West-Vlaanderen.'
1/6
Meer informatie over dit beeld

Eeuwenoude kralenketting

Adeline, voorheen coördinator voor de Provincie Oost-Vlaanderen, nu aan de slag als collectiebeheerder bij Provinciaal Archeologisch Museum in Velzeke is fan van deze kralenketting: 'Dit mooi kralensnoer werd tijdens opgravingen in Asper- Jolleveld teruggevonden in een vrouwengraf van ca. 600 n.Chr.. De 90 kralen vormen samen een prachtige waaier van kleuren en vormen. Er zijn zowel amberkralen als diverse glazen kralen (rood, bruin, blauw, geel,…) in verwerkt. Hoe uitzonderlijk goed is deze halsketting bewaard! Prachtig toch? En het beste is dat je deze ketting zelf ter plaatse komen bewonderen in 1 van de zalen.'
2/6
Meer informatie over dit beeld

Ontromer als herinnering aan een kindertijd

Marc, applicatiebeheerder bij de Provincie Oost-Vlaanderen, koos voor een ontromer van het Heemkundig Museum Nieuwekerken in Sint-Nikaas: 'Dit object roept herinneringen op uit mijn vroegste kindertijd. Mijn grootouders waren toen nog actief op een kleine boerderij. Ik herinner me mijn grootmoeder aan het werk aan een zeer gelijkaardig toestel. Als kleuter was het felrood gekleurde, ronkende en spinnende toestel puur magie. Bovenaan werd er melk ingegoten en onderaan werd de room en de afgeroomde melk in emmers opgevangen die dan overgegoten werden in grotere recipiënten. Van de room karnde mijn grootmoeder boter in een grote kuip. Die boter werd dan later op de markt aan de man gebracht. De metalen kroes is een maatbeker van 1 liter die toendertijd gebruikt werd om melk uit te scheppen aan buurtbewoners die melk op de boerderij kwamen halen. Al die ambachtelijke arbeid is nu zo goed als verdwenen. Gelukkig zijn er nog de zorgvuldig gekoesterde objecten om die tijd terug op te roepen.'
3/6
Meer informatie over dit beeld

La Isla Bonita

Christoph, applicatiebeheerder voor de Provincie West-Vlaanderen, is nog steeds verzot op de muziek van Madonna, bewaard in het Huis van Alijn: 1986-1987 zijn voor mij dé belangrijkste muziekjaren uit mijn leven, nog steeds heb ik alle singles uit die periode. Als 12-jarige was ik meteen verknocht aan de muziek die toen op de radio speelde: ik volgde de BRT top 30 nauw op en waagde me ook aan voorspellingen van die top. Mijn zakgeld spendeerde ik aan singles en schuimde bovendien rommelmarkten af, op zoek naar pareltjes uit die periode. Nummer 1 hits uit die bewuste periode ken ik nog altijd vanbuiten. Intro’s uit die tijd raad ik op 1-2 seconden. De passie is dus zeker gebleven. Madonna was in die tijd super populair, de diva van het moment waar ik wel wat naar op keek. Mijn favoriete CD van haar is True Blue, niet toevallig uit het jaar 1986, met als absolute topper, en deze mening deel ik met mijn toekomstige vrouw, de single ‘La Isla Bonita’ (uitgebracht in maart 1987)
4/6
Meer informatie over dit beeld

Klepper uit de kerk van Meilegem

Bert, consulent religieus erfgoed voor de Provincie Oost-Vlaanderen, selecteerde deze klepper uit de kerk van Meilegem: 'Een klepper is een soort ratel maar zoals je ziet heeft deze een ander vorm en werking. Hij is opgebouwd als een plankje met handgreep en aan elke zijde 4 kleine houten hamertjes, ondanks dat er een aantal hamertjes zijn afgebroken maakt deze toch nog voldoende lawaai. Elke keer ik een ratel tegenkom in een kerk doet mij dat denken aan mijn kindertijd wanneer mij verteld werd dat ‘de klokken naar Rome waren’. Pas toen ik aan de slag ging in het religieus erfgoed legde ik de link met de periode tussen Witte Donderdag en Paaszondag wanneer in de katholieke kerk alle klokken en bellen stil blijven… Dat is voor mij de sterkte van veel objecten, ze worden nu misschien niet meer gebruikt - zoals deze klepper -, maar ze blijven een verhaal vertellen, zowel op maatschappelijk als op persoonlijk niveau.'
5/6
Meer informatie over dit beeld

Portret van Madame Lafont-Porcher

Elien, verantwoordelijk voor de communicatie van Erfgoedinzicht, kan blijven kijken naar dit portret in het Groeningemuseum in Brugge: 'Het portret van Marie-Joséphine-Emilie Lafont-Porcher door Franciscus Josephus Kinsoen springt er voor mij bovenuit. Madame Porcher was een 19de-eeuwse zangeres die haar man, violist Charles-Philippe Lafont, begeleidde op zijn internationale tournees. Waarschijnlijk ontmoet ze Kinsoen tijdens een van deze tournees. Het werk van Kinsoen, die op dat moment timmert aan een internationale loopbaan als hof- en societyportrettist, wordt enorm gesmaakt door de rijkere klasse. Zo ook door Madame Porcher-Lafont. Ik vind het echt een prachtig staaltje vakmanschap. De manier waarop hij haar haar, hoe grappig is die coiffe à la giraffe?, weergeeft, het bontje rond haar nek en de drapering van doorzichtige stof van haar jurk: ik kan daar naar blijven kijken.'
6/6
Meer informatie over dit beeld